Arab to English Arab to Chinese (Simplified) BETA Arab to French Arab to Italian Arab to German Arab to Italian Arab to Japanese BETA Arab to Korean BETA Arab to Russian BETA Arab to Spanish


من المهم جدا ان الواحد يكون ليه قراءة منتظمة في مجال ما من المجالات بهدف التثقيف, بخلاف المجال اللي هو شغال فيه طبعا, يعني ما ينفعش مهندس كمبيوتر مثلا يجيب كتب في لغة ++C مثلا ويقعد يقراه ويعتبر دا ثقافة, لأ انا اقصد القراءة الحرة اللي ما فيش دافع ليها غير ان الواحد يتثقف و يتطلع علي الجديد في كل المجلات.

بالنسبة ليا, فأنا ليه طريقة غريبة شوية في القراءة, لما يكون في حاجة جديدة طلعت و بدأت تتشهر والناس تتكلم عليها, فأنا قبل ما أقرأ الحاجة دي, أروح أقرأ عن الحاجة دي ولاحظ الفرق كويس, في فرق انك تقرأ الشيء وتتعلمة, وتقرأ عن الشئ نفسة.

يعني مثلا, لو أفترضنا ان احنا بنتكلم مثلا عن النظرية النسبية بتاعت اينشتين, قبل ما أقرأ عن النسبية نفسها, أروح أقرأ عن الشخص نفسة, وليه هو فكر كده, وليه عملها بالشكل دا ومعملهاش بطريقة تانية, أيه البيئة اللي عمل فيها النظرية دي, وهكذا, بحب اعيش نفس الجو اللي هو كان عايشة ساعت ما عمل النظرية دي,و دا بقي عن كل حاجة.

والسبب في دا هو اني من الناس اللي بحب ارتبط بالشخصيات اللي عملت الحدث اكتر من الحدث نفسة, يعني انا احب أقرأ مثلا عن صلاح الدين لما أجي أقرأ عن فتح القدس, وعن قطز لما أجي أقرأ عن عين جالوت, وعن محمد الفاتح لما أجي أقرأ عن فتح القسطنطينية, دا بالنسبة للتاريخ, ولو الموضوع Technical فحب أقرأ عن Bjarne Stroustrup لما أجي أقرأ عن ++C وعن David King لما أجي أقرأ عن Hibernate, وهكذا.
الظاهر انها بقت عاده, بس المشكلة, أني لما بقرأ عن الشخص نفسة وافضل أقرأ وأدخل من لينك إلي لينك تاني و من صفحة لصفحة تانية بلاقي نفسي انا اصلا نسيت انا كنت عايز أقرأ عنه ليه,وتلاقيني بقي عايش في المشاكل الشخصية بتاعت اينشتين مثلا وكان عنده ابن غير شرعي, وأمة مش عارف كانت بتعمل ايه وأخوه انتحر بجرعة هروين, وياتري هو يهودي ولا لأ.

ودي عيوب القراءة من الاخلال الاشخاص, بس لو قرأت من خلال الاحداث هتلاقي نفسك مليت وزهقت بسرعة وعمال تقرا في Fact, Fact, Fact علي رأي Bounderby في رواية Hardtimes وزي ماتكون عمال بتحفظ مش بتفهم!!
أنا شخصيا شايف ان القرأة من خلال الاحداث مهمة لو انت بتقرا في الدراسة مثلا أو في حاجة تعليمية, أما القرأة من خلال الاشخاص فمسلية أكتر وممتعة أكتر ومش بتخليك تركز علي التفاصيل وتركز أكتر علي الموضوع ككل, ودي تنفع أكتر في القرأة الحرة اللي بهدف الثقافة.

الموضوع ليه مميزاته وليه عيوبة, وانت عليك تختار وتقرر...



Recommended Money Makers